Welke verzekering dekt welke schade?
Heb je schade die veroorzaakt is door een storm, extreme neerslag of hagel? Dan valt deze schade vaak onder de dekking van je inboedel-, opstal- of autoverzekering.
- De inboedelverzekering dekt schade aan verplaatsbare spullen in jouw woning en tuin, zoals meubels. Deze verzekering levert echter maar een beperkte dekking voor stormschade. Om dekking te krijgen voor waterschade kan de verzekeraar bijvoorbeeld eisen dat alle ramen waren gesloten.
- De opstalverzekering dekt schade aan je huis, zoals de muren en plafonds, maar ook de omheining. Deze verzekering biedt dekking voor brand, inbraak, stormschade (bijvoorbeeld als er bomen of takken op je huis vallen of schuttingen omwaaien) en waterschade (bijvoorbeeld door een lekkage of een ondergelopen kelder).
- Heb je een beperkte cascoverzekering of volledige cascoverzekering (allrisk)? Dan heb je ook dekking als je auto door een storm wordt beschadigd. Bij een WA-verzekering valt dit niet onder de dekking. Een claim voor storm- en hagelschade heeft meestal geen gevolgen voor je premie.
Eigen risico
Iedere verzekeraar hanteert een eigen risico voor stormschade. Het eigen risico voor stormschade is meestal hoger dan voor andere schades. Meestal ligt dit ergens tussen de € 200 en € 500. In je polisvoorwaarden kun je lezen voor welke schade je precies verzekerd bent en hoe hoog het eigen risico is. Je kunt hiervoor natuurlijk ook contact met ons opnemen.
Wat moet ik doen bij schade?
- Meld de schade zo snel mogelijk.
- Probeer zoveel mogelijk duidelijke foto's te maken van de schade en de oorzaak van de schade. Deze kunnen later dienen als bewijsmateriaal
- Registreer zo goed mogelijk het tijdstip van de schade. Dit is bijvoorbeeld belangrijk voor het vaststellen van de windkracht op dat moment.
- Ruim de schade niet direct op, tenzij dit nodig is om meer schade te voorkomen. Als een expert langskomt is het belangrijk dat hij de situatie zo goed mogelijk kan beoordelen. Dat lukt het beste als alles er nog "onopgeruimd" bij ligt.
- Herstel de schade niet meteen zelf, maar overleg daarvoor eerst altijd met ons of met je verzekeraar.
Hoe wordt het schadebedrag vastgesteld?
Je bepaalt samen met de verzekeraar hoe hoog de schade is. Daarbij wordt ook gekeken naar vervolgschade. Denk bijvoorbeeld aan scheurtjes in dakpannen die op een later moment toch nog lekkage kunnen veroorzaken.
Expert
Soms schakelt de verzekeraar een schade-expert in die langskomt om de schade vast te stellen. Je mag ook zelf een eigen schade-expert inschakelen. Komen die twee er niet uit? Dan benoemen zij een derde deskundige die het laatste woord heeft. De verzekeraar vergoedt meestal de kosten voor die experts.
Soms komt er geen expert langs, maar vraagt de verzekeraar of je een schadeclaim wilt indienen, aangevuld met bijvoorbeeld foto’s en een factuur voor herstelkosten.
Wat gebeurt er nadat de schade is vastgesteld?
De verzekeraar zorgt ervoor dat een herstelbedrijf zo snel mogelijk de schade herstelt. Het is ook mogelijk dat de verzekeraar een bedrag uitkeert zodat je zelf het herstel kan regelen. Dit is afhankelijk van de soort verzekering die je hebt afgesloten en de keuze van de verzekeraar. Daarnaast is het belangrijk dat je ondertussen vervolgschade zo veel mogelijk probeert te voorkomen totdat herstel heeft plaatsgevonden.